آیا می توان از هر شارژری برای هر نوع دستگاهی استفاده کرد؟

 

آیا می توان از هر شارژری برای هر نوع دستگاهی استفاده کرد؟

 

هر دستگاه هوشمندی، تبلت یا لپ تاپ، به نظر میرسد با شارژر مخصوص به خود عرضه میشود. اما آیا واقعا به همه این کابل های مختلف و بلوک های شارژر نیاز است؟ آیا می توان مجددا از یک شارژر مشابه برای چندین دستگاه استفاده کنید؟

در حالی که این به موضوع بسیار پیچیده ای تبدیل شده، استانداردها (در نهایت) روش مدیریتی برگزیدند که استفاده از شارژر برای دستگاه های مختلف را بسیار ساده تر می کند. اجازه دهید کمی در موردش صحبت کنیم.

انواع مختلف شارژر

 

استفاده از شارژر با آمپر بالاتر و یا استفاده از شارژر با آمپر کمتر چه عواقبی دارد ؟
استفاده از شارژر با آمپر بالاتر و یا استفاده از شارژر با آمپر کمتر چه عواقبی دارد ؟

 

در حالی که شارژرها در طول زمان استانداردتر می شوند، با این حال هنوز هم برای استفاده های گوناگون شارژهای متفاوتی وجود دارد:

 

شارژر لپ تاپ:

متاسفانه هنوز هیچ نوع شارژر استانداردی برای لپ تاپ وجود ندارد. طبیعی است که هرکس شارژر مخصوص لپ تاپ خود را میخواهد. اتصالات استاندارد نیستند، بنابراین احتمالا نمی توانید به طور تصادفی شارژر اشتباه را به لپ تاپ وصل کنید. اگر چه با معرفی USB Type-C (که در زیر شرح داده شده است)، این مسیر شروع به تغییر کرده است، هرچند که به آرامی انجام می شود.

 

کابل لایتنینگ محصولات اپل (lightening connector):

اپل در دستگاه های تلفن همراه خود از کابل اختصاصی خود موصوم به لایتنینگ (Lightning) که در سال ۲۰۱۲ و همراه با آیفون ۵ معرفی شد، استفاده می کند. همه دستگاه های iOS جدید از این کابل لایتنینگ استفاده می کنند و می توانند به هر شارژرلایتنینگی که دارای گواهی تایید یا طراحی شده توسط  اپل است متصل شوند. دستگاه های قدیمی تر از اتصال  ۳۰ پین اپل استفاده می کنند. اپل اتصال دهنده ای طراحی کرده که به شما امکان می دهد   دستگاه های جدید با کابل لایتنینگ را به شارژرهای قدیمی  با یک اتصال دهنده ۳۰ پین متصل کنید، چنانچه واقعا بخواهید این کار را انجام دهید.

 

شارژرهای میکرو USB:

این مدل شارژرها  سال ها است که استاندارد(به اصطلاح) هستند و بسیاری از تلفن های هوشمند و تبلت ها از اتصالات Micro-USB استاندارد استفاده می کنند. این شارژرها جایگزین اتصالات Mini-USB که پیش  از آنها در دستگاه های مختلف و شارژرهای اختصاصی که تلفن های همراه قدیمی قبلا از آن استفاده میکردند، شدند. اپل به منظور عمل به دستورالعمل اتحادیه اروپا در مورد نوع شارژر معمولی برای گوشی های هوشمند، آداپتوری برای تبدیل کابل لایتنینگ به میکرو یو اس بی عرضه کرد.

 

USB-Type-C:

این شارژر جدیدترین استاندارد موجود در بازار  است و اساسا شکل تکامل یافته Micro- USBمیباشد.

(اغلب فقط به عنوان “USB-C” نامیده می شود) اتصال دهنده ای دو طرفه (برای سهولت در استفاده به صورت دو طرفه طراحی شده است) است  که توان عملیاتی بسیار بالا و توانایی شارژ سریع را با خود یدک می کشد. این شارژر به طور موثر جای Micro-USB را در اکثر دستگاه های جدید به استثنای دستگاه های اپل گرفته است و حتی به عنوان یک راه حل شارژ استاندارد در بسیاری از لپ تاپ ها نیز خودنمایی کرده است.

احتمالا شما هم دستگاههایی دارید که حداقل از دو نوع از این مدل شارژرها استفاده می کنند. اما  می دانید که هر دستگاه از از کدام شارژر استفاده می کند، بنابراین سوال اینجاست که آیا واقعا می توانید آنها را ترکیب و مطابقت دهید؟

پاسخ این است … شاید.

 

آشنایی با ولتاژ، آمپر و وات

 برای درک سازگاری شارژر، ابتدا باید بدانید که چگونه کار می کند، حداقل در سطح ابتدایی.

راه های مختلفی برای پایین آوردن ولتاژ، آمپر و وات وجود دارد، اما از روش رایج استفاده می کنم: مانند جریان آب از طریق یک لوله است. در این مورد:

ولتاژ (V) فشار آب است.

آمپر (A) حجم جریان آب از طریق لوله است.

(wattage (w : سرعت خروجی آب است که از ضرب  ولتاژ در آمپر به دست می آید.

 

خیلی ساده است، درست است؟ بیشتر شارژرهای تلفن همراه به دو دسته تقسیم میشوند: ۵V / 1A و ۵V / 2.1A. شارژر کوچکتر با آمپر کمتر  برای گوشی های هوشمند و شارژر بزرگتر با مقدار آمپر بیشتر برای تبلت ها ساخته شده است. هر شارژر تلفن می تواند با هر گوشی مورد استفاده قرار گیرد و اکثر شارژر های تبلت بر روی هر تبلت دیگری کار خواهند کرد. بسیار ساده است.همه شارژرهای میکرو USB بر روی مقدار  ۵V  قرار داده شده اند، بنابراین شما هیچ وقت نمیتوانید به طور تصادفی گوشی خود را به یک شارژر با ولتاژ بسیار بالاتر متصل کنید.

اما اکنون همه چیز بسیار پیچیده است. دستگاه هایی با باتری های پرظرفیت، تکنولوژی شارژ جدیدی مانند شارژ سریع شرکت کوالکام (Qualcomm) و فرمت هایی مانند USB-C که امکان شارژ بهتر را فراهم می کنند، شارژرها را از هر لحاظ پیچیده تر کرده اند. اگر علاقه مند هستید، می توانید اطلاعات خروجی شارژر را که در متن کوتاهی که روی خود شارژر نوشته شده است پیدا کنید.

و.

 

در حال حاضر، در حالی که  نیازی به بحث بیش از حد پیچیده نداریم اما کمی دانش پایه ضروری است.

 

آشنایی با کارکرد شارژر

فرض کنیم گوشی شما همراه با یک شارژ ۵ وات و ۱ آمپر عرضه می شود. این چیزی است که ما معمولا به عنوان شارژر “آهسته” از آن یاد می کنیم، چون اکثر شارژرهای مدرن اکنون بسیار سریعتر هستند.

آیا این بدان معنی است که شما نمی توانید از شارژر ۵V / 2.1A یا حتی یک شارژر ۹V / 2A (در مورد USB-C) استفاده کنید؟ اصلا. در واقع، یک شارژر با آمپر بالا، احتمالا تلفن شما را سریعتر شارژ می کند و می تواند این کار را با امنیت کامل انجام دهد. اساسا، تمام باطری های مدرن با یک تراشه که ورودی را تنظیم می کند، ساخته شده اند، به این ترتیب می توانند آنچه را که می توانند، انجام می دهند.در واقع مثل یک خیابان دو طرفه است، زیرا شارژرها نیز از این ویژگی های “هوشمند” پشتیبانی می کنند؛ به همین دلیل شما همیشه باید شارژر با نام تجاری با کیفیت بالا را به جای شارژهای ارزان قیمت  و بی کیفیت خریداری کنید.

توجه داشته باشید:شارژی که بیش از ۵ وات را پشتیبانی می کند، تبدیل به USB-C end-to-end میشود که استفاده تصادفی از یک کابل میکرو USB یا لایتنینگ را غیرممکن میسازد.

به همین دلیل است که شما می توانید از یک شارژر سریع در گوشی های قدیمی تر استفاده کنید که از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی نمی کند – هر دو شارژر و باطری حفاظت لازم را برای جلوگیری از هرگونه اتفاق بد انجام می دهند. گوشی فقط با سرعت معمولی که برای آن طراحی شده است، شارژ می شود.

صحبت از شارژ سریع شد، اجازه دهید به اختصار درباره آن صحبت کنیم.ابتدا چندین روش شارژ سریع از انواع مختلف تولید کنندگان وجود دارد و آنها بصورت دوطرفه سازگار نیستند. این بدان معناست که فقط دستگاه شما یک نوع از تکنولوژی “سریع شارژ” را پشتیبانی می کند و شارژر دوست شما نیز همینطور پس شما به طور خودکار نمیتوانید تضمین کنید شارژ سریعتری دریافت خواهید کرد. اگر آنها از همان تکنولوژی شارژ سریع استفاده نمی کنند، همچنان گوشی شما را شارژ می کند – فقط آن را کمی کندتر انجام میدهد. (این روند به زودی تغییر خواهد کرد، اما در حال حاضر ما با استانداردهای مختلف درگیر هستیم.)

 

بنابراین، آیا می توان از هر شارژر برای هر وسیله ای استفاده کرد؟

استفاده از شارژر با آمپر بالاتر و یا استفاده از شارژر با آمپر کمتر چه عواقبی دارد ؟
استفاده از شارژر با آمپر بالاتر و یا استفاده از شارژر با آمپر کمتر چه عواقبی دارد ؟

 

پاسخ کوتاه این است: به احتمال زیاد بله، اگرچه  نتایج متفاوتی خواهید دید.

به عنوان مثال، فرض کنید از یک شارژر قدیمی ۵V / 1A در یک گوشی هوشمند جدید با نام تجاری جدید استفاده می کنید.مطمئنا نتایج چندان درخشانی را نخواهید دید، زیرا این شارژر دستگاه شما را بسیار کندتر از شارژر خود دستگاه شارژ میکند. بسیاری از  گوشی های مدرن می توانند شارژرهای بسیار سریعتری را برای شارژر کردن مورد استفاده قرار دهند.

لپ تاپ ها اغلب روندمتفاوتی دارند.اگر ورودی شارژ اختصاصی داشته باشد، نمی توان از شارژری غیر از شارژر خود آن دستگاه استفاده کرد.(به هیچ عنوان نمیشود چرا که مخصوص آن دستگاه است). اما از آنجا که USB-C اولین تکنولوژی USB است که اجازه می دهد تا انرژی زیاد و کافی به باطری های لپ تاپ برسد، ممکن است یک لپ تاپ جدید داشته باشید که از طریق USB به جای کابل برق اختصاصی شارژ شود. بنابراین با توجه به این موضوع، آیا می توانید از شارژر گوشی های هوشمند خود در لپ تاپ خود استفاده کنید؟ در مورد شارژر لپ تاپ برای تلفن هوشمند چه؟

به طور عمده، پاسخ اینست که “بله.” یک شارژر گوشی هوشمند برای یک لپتاپ بسیار کم قدرت است، اما ممکن است بتواند آن را در حالی که لپتاپ در حالت آماده به کار است، شارژ کند، هرچند احتمالا مجبورید این موضوع  رامو رد آزمون قرار دهید تا متوجه شوید. اگرنتواند دستگاه شما را شارژ کند به دستگاه  آسیب نمی رساند.

از سوی دیگر، شما قطعا می توانید شارژر لپ تاپ USB-C خود را به گوشی خود متصل کنید. باز هم، آن دسته از محافظاتی که ما در مورد آن صحبت کردیم، به شارژر و باطری اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به طور خودکار به سریعترین سرعت شارژ مجاز دسترسی پیدا کنند. خیلی باحاله.

به عنوان مثال، من تقریبا همیشه وقتی که در خانه هستم لپ تاپ ASUS Chromebook C302 خود را با شارژر  گوشیPixel 2 XL شارژ می کنم، و وقتی که بیرون از خانه باشم از شارژر C302  چندین بار برای گوشی پیکسل استفاده می کنم. من همیشه شارژر C302 و شارژر خود گوشیPixel را در کیف خود میگذارم، بنابراین به خوبی کار می کند.

 

 

https://samsungyar.ir/%D9%87%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%98%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87