تکنولوژی شارژ سریع

 

تکنولوژی شارژ سریع چیست؟ اشنایی با انواع کابل شارژ و مفهوم میلی آمپر ساعت

مقدمه

شاید در ذهن شما هم ابهاماتی در مورد طریقه شارژ گوشی های هوشمند و عوامل موثر در آن وجود دارد. منظور از ظرفیت باتری که با عنوان میلی آمپر ساعت شناخته میشود چیست؟ چرا برخی  کابل های شارژ موبایل سرعت شارژ کم تری نسبت به بقیه دارند؟ انواع کابل شارژ گوشی ها ی هوشمند چیست؟ قابلیت شارژ سریع یعنی چه؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در رابطه با هم انچه با باتری و شارژ سر و کار دارد صحبت کنیم .
دستگاه های موبایل امروزی از باتری های خاصی بهره می‌برند که جنس آن ها لیتیوم یونی است (بعضا هم لیتیوم پلیمری) و قابلیت شارژ مجدد را دارند. یعنی شما می‌توانید باتری گوشی خود را با اتصال به منبع برقی شارژ و سپس تا مدت زمان مشخصی از گوشی بدون نیاز به اتصال مستقیم برق استفاده کنید تا زمانی که شارژ باتری آن خالی شود، سپس باید گوشی را دوباره به شارژ بزنید و همین کار را همیشه و هر موقعی که باتری خالی شد تکرار کنید. برای یافتن جواب سوالات خود با یورمگ همراه باشید.

انواع کابل شارژ

کابل شارژی که در گوشی های موبایل بکار میورد انواع متفاوتی دارند و از نظر شکل و نحوه ساخت کاملا با همدیگر تفاوت دارند،مثلا آیفون های شرکت اپل از سوکت شارژ اختصاصی به اسم لایتنینگ استفاده میکند که قابل استفاده کردن در گوشی هایی با سیستم عامل اندروید نیست، جدیدا هم کابل هایی امده به نام کابل شارژ مغناطیسی، این موضوع باعث میشود که سیم شارژر گوشی های با یکدیگر متفاوت باشند و نتوان از هر سیمی برای شارژ باتری همه گوشی ها استفاده کرد. البته میتوان گفت تقریبا 65 درصد گوشی ها به جز آیفون از سوکت های شارژ میکرو یو اس بی (Micro USB) استفاده میکنند. در زیر به معرفی انواع متدوال سکوت های شارژ در گوشی میپردازیم.

مینی یو اس بی / mini usb
مینی یو اس بی

مینی یو اس بی: دستگاه های الکترونیکی دارای انواع ورودی های USB هستند و بسیاری از دستگاه ها نیز با کابل USB مختص به خود به بازار عرضه میگردند. ؟ USB کوتاه شده عبارت universal Serial Bus است، استانداردی که در اواسط دهه 90 میلادی ایجاد شد. مینی یو اس بی در حال حاضر زیاد استفاده نمیشود و فناوری مورد استفاده در ان منسوخ است، mini USB  اغلب برای دوربین دیجیتالی و در گذشته های دور استفاده میشد این نوع کابل دارای درگاه بسیار کوچکی است.

micro usb / میکرو یو اس بی

میکرو یو اس بی (Micro USB):معمول ترین نوع کابل شارژ، سوکت میکرو یو اس بی است که تقریبا 65 درصد گوشی های اندرویدی از آن استفاده میکنند،این استاندارد فعلی برای دستگاه ها و تلفن های هوشمند موبایل و قابل حمل است، این کابل زمان زیادی است که در گوشی های اندروید استفاده میشود و تقریبا تا قبل از ارائه فناوری یو اس بی نوع سی، در تمام گوشی های هوشمند مرسوم بود هر چند شرکت های سازنده به سمت نوع سی در حال کوچ کردن هستند.

یو اس بی نوع سی (USB Type C) : این کابل ، یکی از جدیدترین انواع سوکت شارژ برای گوشی است که سرعت آن بسیار بهینه تر از دو مدل قبلی میباشد ، این کابل ها از سال 2016 مرسوم شده و در دستگاه های دیجیتالی شروع به ساتفاده از آنها شد ، عموم گوشی های میان رده و برچپم دار شرکت های گوشی ساز از این کابل استفاده میکنند، مثلا Mi 9 یکی از این اسمارت فون هاست. خوب است بدانید سریع ترین هاب یو اس بی سی جهان توسط شرکت سونی ساخته شده.

apple lightning cable
کابل لایتنینگ اپل

لایتنینگ (Lightening): لایتنینگ مختص دستگاه های ساخت شرکت اپل است وتنها در محصولات شرکت اپل استفاده میشود به سوکت لایتنینگ در اصطلاح عامیانه شارژر ایفون هم گفته میشود که منظور همان شارژر تجهیز یافته به سیم لایتنینگ است. استفاده از این کابل از سال 2012 در محصولات شرکت Apple رواج یافت.

باتری لیتیوم یونی چیست و چرا عموما از ان استفاده میشود؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که چرا از باتری های لیتیوم یونی در گوشی استفاده می‌شود؟ مزیت های باتری های لیتیوم یونی چیست؟ باتری های جز لوازم جانبی گوشی محسوب میشوند، هر دو مدل از باتری‌ های لیتیومی بسیار پرطرفدار هستند و  در اکثر گوشی های هوشمند به کار می روند، باتری‌های لیتیوم یونی برای اکثر گوشی های اقتصادی و میان رده استفاده شده در حالی که باتری‌های لیتیوم پلیمری  برای گوشی های ران قیمت، با بدنه ای باریک و شیک استفاده میشود.مهم‌ترین تفاوت میان باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمر، تفاوت در الکترولیت بین قطب های منفی و مثبت انهاست.

باتری های لیتیوم یونی در حال حاضر یکی از پرکاربردترین باتری هایی هستند که می‌توان از آن ها به عنوان باتری قابل شارژ در گوشی های هوشمند استفاده کرد. به بیان دیگر هیچ تکنولوژی و ساختار بهینه تری در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی هنوز ارائه نشده که بتواند در جایگزین آن ها شود. برخی از ویژگی های مثبت باتری های لیتیوم یونی به شرح زیر است:

چگالی انرژی بالا: چگالی انرژی میزان انرژی هست که در واحد حجم ذخیره می‌شود. چگالی ارتباط مابین قدرت شارژدهی و اندازه آن را مشخص می‌کند. باتری های لیتیوم یونی چگالی انرژی بسیار بالایی داشته و این موضوع سبب شده که به بهترین گزینه برای استفاده در گوشی های هوشمند تبدیل شوند. به موجب این ویژگی های می‌توان باتری با ظرفیت بالایی را در ابعاد کوچک یک گوشی جا داد.

خالی نشدن ناگهانی شارژ به صورت خودکار: از دیگر ویژگی های باتری های لیتیوم یونی میتوان به مقاومت آنها در برابر خالی شدن خودکار شارژ اشاره کرد، عموم باتری های دیگر از این نظر دارای نقاط ضعفی هستند و به مرور زمان و به طور خودکار (حتی اگر استفاده نشوند) با خالی شدن شارژ مواجه می‌شوند. باتری های لیتیوم یونی اینگونه نیستند و مقدار خالی شدن شارژ آن ها با گذشت زمان و به طور خودکار بسیار کم میباش،.به همین دلیل است که اگر بعد از شارژ گوشی آن را در گوشه‌ ای رها کنید تا چند روز شارژ باتری آن خیلی خالی نمیشود و افت شارژ بسیار کم است.

شرایط نگه داری اسان: باتری های لیتیوم یونی باتری های حساسی نیستند و نیازی به مراقبت خاصی ندارند. این ویژگی یکی دیگر از خصوصیات خوب آن ها در مقایسه با دیگر انواع باتر به حساب می اید .

موارد بالا تنها بخش کوچکی از اصلی ترین نقاط مثبت باتری های لیتیوم یونی بوند. با توجه به این نقاط قوت، باترهای لیتیوم یونی را میتوان در دسته بهترین باتری های گوشی های قرار داد، البته بدون شبکه شبیه به هر فناوری و تکنولوژی ای باتری های لیتیوم یونی نقاط ضعف هم دارند، اما در کل مزایای آن بیش از معایب اسن است.

شارژر بی سیم (وایرلس) چیست؟

چه می شد اگر دیگر نیازی به شارژر های سیمی و دردسر ساز نداشتیم؟ چه اتفاقی می افتاد اگر می توانستیم در هر کجا و هر زمانی که خواستیم دستگاه خود را به صورت بی سیم شارژ کنیم؟ این همان چیزی است که شارژ بی سیم میخواهد برای شما انجام دهد. (( شارژ بی سیم )) از یک ایستگاه شارژ دهی قدرتمند برای درست کردن میدان مغناطیسی متناوب استفاده می کند. زمانی که یک دستگاه در نزدیکی این میدان مغناطیسی قرار گرفت، با یک سیم پیچی القایی، انرژی را از میدان مورد نظر دریافت کرده و نتیجه آن شارژ شدن دستگاه به صورت بی سیم میباشد. البته شارژ اقلایی خود نیز یک زیر شاخه از شارژ بی سیم مسحوب میشود، از مزایای شارژ بی سیم میتوان به حذف کابل، شارژ هم‌زمان چند دیوایس و کمک به حفظ محیط زیست اطراف خود اشاره کرد یکی از بهترین شارژر های بی سیم ،شارژر بی سیم اپل است.

سیم شارژر و تاثیر آن بر شارژ

سیم شارژر تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت انتقال برق و سرعت شارژ باتری گوشی دارد، همیشه تلاش کنید برای شارژ باتری گوشی از سیم شارژرهای مناسب و اورجینال استفاده کنید و تا جایی که میشود سیم شارژرهای تقلبی و ارزان قیمت را خریداری و استفاده نکنید . به این شکل کیفیت شارژ گوشی شما به حداکثر میزان خود می‌رسد.
سعی کنید سیم شارژری که از ان استفاده میکنید بیش از اندازه بلند و دراز نباشد، دراز بودن بیش از اندازه سیم شارژر شما غالبا منجر به کند شدن تدریجی چرخه شارژ باتری میشود، همینطور توجه کنید که از سیم های شارژر خراب و اسیب دید هبه هیچ عنوان استفاده نکنید اگر سلامت گوشی و باتری گوشی برای شما اهمیت دارد.

منظور از آمپر ساعت چیست؟

ظرفیت باتری های گوشی های موبایل با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) مشخص میگردد، هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، طبیعتا شارژ بیشتری هم در آن ذخیره خواهد شد و می‌تواند زمان بیشتر برای شما کار کند، هر آمپر برابر با 1000 میلی آمپر و زمانی که گفته می‌شود باتری گوشی 4000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، یعنی باتری آن 4 آمپر ساعت ظرفیت ارائه میدهد، دقت کنید که ظرفیت باتری به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده بهتر بودن شارژ و دیرتر خالی شدن شارژ باتری باشد، میزان مصرف شارژ گوشی و دستگاه های هوشمند اندرویدی به عوامل متعددی بستگی دارد.
برای مثال اگر دو گوشی X و Y به ترتیب از باتری های 3000 و 4000 میلی آمپر ساعتی بهره‌ مند باشند، هیچوقت نمی‌توان به قاطعانه گفت که گوشی X با باتری 4000 میلی آمپر ساعتی در شرایط کاری مشابه به یکدیگر قدرت نگهداری شارژ بیشتری در مقایسه با باتری گوشی Y دارد.
عواملی همچون اندازه صفحه نمایش، دوربین، میزان نور صفحه و مصرف انرژی اجزای سخت افزاری گوشی همگی روی مصرف شارژ باتری تاثیر زیادی دارند، با توجه به انچه که گفته شد زیادتر بودن ظرفیت یک باتری همیشه به معنای قدرت شارژدهی بیشتر نخواهد بود.

قابلیت شارژ سریع چیست؟

بزرگترین نقطه ضعف تلفن های هوشمند خالی کردن باتری ان هاست،شاید شما هم با من موافق باشید. برای حل این مشکل دو راه وجود دارد، استفاده از باتری‌هاییی با ظرفیت بیشتر یا شارژ سریع ‌تر باتری‌، کوییک شارژ، فست شارژ ، توربو شارژ و رپید شارژ همه تقریبا یک معنی دارند اگر جستجو کنید متوجه خواهید شد هر کدام از این اسم ها در انحصار یک غول تکنولوژی است و هر شرکت برای فناوری شارژ سریع خود اسمی انتخاب کرده است .
کوییک شارژ، SuperVOOC، رپید شارژ و غیره همه تقریبا مثل هم کار میکنند، این شارژرها برای اولین بار به عنوان تکنولوژی کوییک شارژ Qualcomm به بازار عرضه شدند. قابلیت شارژ سریع یکی از قابلیت هایی است که در طراحی پردازنده های گوشی های هوشمند توجه ویژه ای به ان میشود، اما قابلیت شارژ سریع دقیقا چه وظیفه ای دارد؟ وظیفه شارژ سریع از اسم آن به طور واضح مشخص است ، با این فناوری، شارژ گوشی ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

شارژ سریع چیست / fast charging
شارژ سریع چیست / fast charging

کیفیت فناوری شارژ سریعی که توسط برند های مختلف عرضه میشود متفاوت است، مثلا ممکن است قابلیت شارژ سریع شرکتی همچون کوالکام که quicK charge نامیده میشود، سبب شود که باتری گوشی شما ظرف 40 دقیقه تا50 درصد شارژ کامل شود و قابلیت شارژ سریع شرکت دیگری از کیفیت به مراتب کمتری برخودر باشد و ظرف مدت 40 دقیقه فقط 20 الی 30 درصد از باتری گوشی را شارژ نماید.
دقت داشته باشید که برای استفاده از قابلیت شارژ سریع دو پیشناز لازم است، اول انکه گوشی شما از این قابلیت پشیتانی کند و دوم اینکه از شارژ سریع برخودار باشید.
به تازگی شیائومی فناوری ای ارائه داده به اسم Super Charge Turbo که یک تکنولوزی شارژ سریع محسوب میشه ومیتونه یک باتری 4000 میلی امپر ساعتی رو رو در عرض 17 دقیقه شارژ کنه، شرکت های چینی دیگری نظیر اوپو نیز از اسامی دیگری برای قابلیت شارژ سریع خود استفاده میکنند ، این شرکت با ارائه تکنولوژی SuperVOOC یک رقیب برای تکنولوژِی شارژ سریع شیائومی محسوب شده و میتواند یک باتری 4000 میلی امپری را در عرض تنها 13 دقیقه شارژ کند که این مورد یک سوپر شارز است و چیزی قدرتمند تر از شارژ سریع.

شدت خروجی شارژر

اگر توضیحات روی آداپتور گوشی خود دقت کنید میبینید که در قسمتی با عنوان Output یک عدد مثل 1A یا 2A و اعدادی شبیه به ان نوشته شده است، این علامت شدت خروجی شارژر را به شما نشان میدهد به عبارتی هر چه این میزان بیشتر باشد رزودتر باتری گوشی شارژ میشود فرض کنید دو باطری 3 هزار میلی امپر ساعتی داریم : شارژری که امپر خروجی ان بیشتر است زودتر از دیگری باتری 3 هزاری را شارژ میکند به همین خاطر است که شارژر های دیواری سریع تر از شارژهای یو اس ابی باتری شمارو پر میکنند دلیل ان همین شدن شدت جریان خروجی شارژ است.

پاور بانک

چه میشود اگر به بیرون از شهر بروید و باتری گوشی به اتمام برسد؟ اینجاست که شما بی راه چاره شده و باید به اجبار گوشی خود را خاموش نگه دارید، برای حل این مشکل خیلی از افراد رو به سمت استفاده از پاوربانک روی آورده‌اند، اما سوال اینست که آیا استفاده از پاوربانک میتواند به گوشی هوشمند شما و باتری آن آسیب برساند؟ در جواب این سوال باید گفت اگر کیفیت متریال استفاد هشده در باتری خوب باشد خیر چنین اتفاقی نمیفتد ، خوب است بندانید شرکت شیائومی پاور بانک های خوب و با یکفیتی تولید میکند لذا اگر قصد خرید دارید حتما برند شیائومی را مد نظر داشته باشید.  توصیه ما اینست که حتما به شدت خروجی پاور بانک دقت نمایید و پاور بانکی انتخاب کنید که شدت خروجی آن  با شدت خروجی شارژ اصلی گوشی اندروید یکی باشد، در غیر این صورت احتمال ان وجود دارد که  با مرور زمان باتری با مشکل خالی شدن سریع شارژ مواجه شده و نیاز به کالیبره شدن پیدا کند.

جمع‌بندی

همانطور که خواندید، در این مقاله در رابطه با انواع کابل شارژ، شارژر بی سیم، انواع باتری در دستگاه های هوشمند ، معنای میلی آمپر ساعت در باتری ها و اهمیت استفاده از پاور بانک ها صحبت کردیم، هر چند که همه چیز به صورت خلاصه گفته شد ولی امیدواریم که اطلاعات موجود در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.